
حسادت سراغ همه میxadرود کمتر کسی میxadتواند ادعا کند که در طول زندگی خود اصلاً حسودی نکرده است, اما مسألهxad مهم چگونگی برخورد با این حس ویرانگر می xadباشد حسادت, احساسی منفی اxadست که به ما دست میxadدهد و بیشxadتر با اندوه و نارضایتی همراه میxadباشد انسان همواره علاقمند به پیشرفت و تکامل بوده و هست و ضمیر ناخودآگاه به این موضوع آگاه است و برای آن تلاش میxad نماید
کسانی که در اثر خود xadکمxad بینی، شخصیتxadشان را ناچیز میxadپندارند، پیشرفت و موفقیت اطرافیان را مورد حمله قرار داده و تمام توانxadشان را برای از بین بردن آن بهxad کار میxadگیرند. ویروس حسادت، شخص حسود را همxadچون خوره از درون نابود میxadکند و به دیگران نیز آسیبxad های جدی خواهد رساند. حسادت وقتی به xadوجود می xadآید که کسی احساس کند، آنxadچه دارد، کمتر از آن چیزیxad است که باید داشتهxad باشد. انسان بهxad چیزی حسودی میxadکند که برایش ارزش دارد. کسی xadکه xadحوصله کار با کامپیوتر را ندارد بهxad یک متخصص کامپیوتر حسودی نمیxadکند.
مسأله این نیست که یک خانواده در فقر و بدبختی دست و پا بزند و دیگری ثروت زیادی داشتهxad باشد. حسادت گاهی به xadxadخاطر این است که دیگری چیزی بیشxadتر از من دارد؛ بهxad عنوان مثال، آدم حسودی که یک ماشین آخرین مدل دارد به کسی که دو ماشین مدل بالا دارد حسادت میxadکند.xad (شاید چندان از پولxadدارها خوشxadمان نیاید و برخی اوقات از زور ناراحتی، آنان را نُزولxad خور و کلاهxadبردار خطاب کنیم، ولی در خلوت، دلxadمان میxadخواهد که ما نیز به نحوی پولxadدار شویم). آیا این طبیعت انسان است یا شرایط باعث میxadشود که اینxad گونه رفتار کنیم؟
چنین طرز فکری برخلاف منافع خودمان است. (چون میل به بهتر زیستن ریشه در همهxad امیال مادی ما xadدارد). اگر ثروت کسی، مانع خوشحال بودن ما میxadشود، به این دلیل است که نتوانسته xadایم حسادت خود را مهار xadکنیم. تا زمانیxad که طرز تفکرمان را تغییر ندهیم، زندگی پُرباری نخواهیم داشت. متأسفانه به داشته xadهایxadمان کمتر توجه میxadکنیم، و بیشxadتر تمرکزمان بر دارایی دیگران است. این مسأله بغرنج، ایجاد ناراحتی و احساسات منفیxad کرده، ما را بردهxad خود میxadسازد. حال چگونه احساس آزادی و آرامش کنیم، وقتی خوشحالیxadمان در گرو این است که بیشxadتر از دیگران داشته باشیم؟
هنگامی xadکه احساس ناامنی می کنیم، حسادت در تاریکی کمین میxadکند و آماده می شود تا به xadما هجومxad بیاورد. دایرهxad تاثیر حسادت، نامحدود xadاست و میxadتواند رابطهxad زوج ها، همکاران، دوستان، شرکا وx85 را خدشهxad دار کند.
حسادت همxadچون شعله افکنیxad قلب انسان را به آتش میxadکشد
حسادت یک ویژگی رفتاری و شخصیتی ارثی نیست؛ به همین دلیل با ایجاد و اجرای راهxadکارهای مناسب در خانواده و اجتماع میxadتوان مانع پیشرفت و حتا پیدایش آن شد. بد نیست بدانید که بیشxadتر، عوامل محیطی، دوران کودکی و بلوغ باعث تشدید حسادت میxadشوند. شکل حاد حسادت باعث بروز پرخاشگری نسبت بهxad طرف مقابل میxadشود.
۱- کسانی بیشxadتر حسادت میxadکنند که توانمندیxad های خودشان را دستxad کم میxadگیرند.
۲- افرادی xadکه خودشان را توانا میxadدانند، ممکن است به موقعیت والای دیگران غبطه بخورند.
۳- هرچه پایگاه اجتماعی افراد بهxad هم نزدیکxadتر باشد، بیشxadتر بهxad یکدیگر حسادت میxadکنند.
آثار حسادت را میxadتوان به چهار گروه تقسیم کرد
آثار روانی:
تأثیری که بر حالات روانی و خُلق و خُوی فرد میxadگذارد؛ در او به xadصورت یک عُقده ظاهر میxadشود.
آثار رفتاری:
شخص را وادار به صدمه xadزدن میxadکند؛ مانند: بدگویی، افترا، گروکشی اطلاعات، چوب لای چرخ گذاشتن وx85
آثار ذهنی:
حسادت مانند هر احساس منفی دیگری، نیروی مُختل کننده از خود تولید میxadکند.
آثار اجتماعی:
بهxad طور معمول باعث میxadشود که شخص در نزد دیگران کم ارزش جلوه کند.
راهxadکارهای درمان حسادت
در درجه اول، باید نحوهxad تفکر و نگرشxadمان را تغییر دهیم و اثرات منفی حسادت را بهxad خود یادآوری کنیم. حسود نبودن منافع زیادی دارد. منافعی؛ مانند یک زندگی توأم با آسایش و آرامش. میxadباید متذکر شد که حسادت یکی از معدود احساسات منفی اxadست که به راحتی موجب سلب آسایش و آرامش میxadگردد و به سُست شدن پایه xadهای خوشی و خوشxadبختی انسان منتهی میxadشود.
بهتر است وقتی عنصر حسادت در وجودمان به غلیان میxad افتد، سعی نماییم زشتی این حس را بهxad یاد آوریم؛ به نعمتxad ها و امتیازها، داشتهxad ها و نقاط مثبتxadمان توجه کنیم؛ بر ارزشxad ها تعمق کرده، کلاهxadمان را قاضی نماییم و از خود بپرسیم: این موضوعی که فکرمان را مشغول کرده است چهxad ارزشی برایxad ما دارد؟ پرهیز از رقابتxad های بیxadثمر یا مدیریت آنxadها و شناخت تواناییxad های بالقوهxad شخصیتxadمان، از دیگر راهxadکارهای موثر در تعدیل حس حسادت است.
حسادت سد بزرگی بر سر راه خوشxadبختی اxadست
غبطه با حسادت تفاوت دارد
طالب برخورداری از نعمت و سعادت دیگران بودن، بدون آرزوی زوال آنان را غبطه گویند. شاید بتوان گفت که حسادت و غبطه هر دو، احساساxadتی شبیه بهxad هم را برمیxadانگیزند که جهتxadشان فرق میxadکند. در واقع حسادت بهxad سمت شخص دیگریxad است، اما غبطه به xadسمت خود است. بهxad عنوان مثال ما وقتی به شخصی خوش xadاندام حسادت میxadکنیم، در دل میxadگوییم: «ایxad کاش زیباییxad اش زایل شود»، اما وقتی غبطه xadمیxadخوریم، در دل میxadگوییم: «باید ورزشxad کنم و مراقب تغذیه xadام باشم تا تناسب اندامی مثل او پیدا کنم».
آرامش زنان...
ما را در سایت آرامش زنان دنبال میکنید
برچسب: گاهی,حسودیم, نویسنده: بازدید: 12 تاريخ: شنبه 4 شهريور 1396 ساعت: 4:29